هر وقت شب توی خیابونهای شهر راه میرم، تابلوهای نورانی مغازهها و شرکتها چشممو میگیرن. انگار این تابلوها با نورشون دارن باهات حرف میزنن و دعوتت میکنن که بری داخل. من چون چند تا از دوستام کسبوکار خودشونو دارن، بارها باهاشون درباره تابلوهای نورانی گپ زدم و دیدم که نورپردازی درست چطور میتونه مشتری رو جذب کنه. تو این نوشته میخوام درباره اهمیت نورپردازی تو تابلوسازی حرف بزنم، از انواع نور گرفته تا تابلوهای کارواش و قیمتهاشون. اگه دنبال یه تابلوی نورانی برای کسبوکارت هستی، این مطلب برای توئه.
چرا نورپردازی تو تابلوسازی اینقدر مهم است؟
تابلو بدون نور مثل یه مغازه بدون ویترین. روزا شاید دیده بشه، ولی شب که بیشتر مشتریها بیرون، بدون نور عملاً غیبش میزنه. نورپردازی باعث میشه تابلوت 24 ساعته دیده بشه و مشتریها حتی از دور هم بتونن پیدات کنن. من یه بار جلوی یه کارواش وایسادم فقط چون تابلو با نور آبی و سبز انقدر جذاب بود که نمیتونستم چشم ازش بردارم.
- دیده شدن تو شب: نور باعث میشه تابلوت تو تاریکی هم بدرخشه.
- جذابیت بصری: رنگهای مختلف نور حس و حال تابلو رو عوض میکنن.
- تأثیر روی مشتری: تابلوهای نورانی مشتری رو کنجکاو میکنن که بیاد داخل.
دوستام همیشه ازم میپرسن چه نوع نوری برای تابلو شون بهتره. من بهشون میگم بستگی داره به نوع کسبوکار و بودجهشون، ولی نورپردازی درست میتونه تابلو رو از یه چیز معمولی به یه اثر هنری تبدیل کنه.
انواع نورپردازی تو تابلوسازی
حالا بیایم یه نگاهی به انواع نورپردازی بندازیم که تو تابلوسازی استفاده میشن. هر کدوم از این نورها ویژگیهای خودشو داره و برای یه نوع کسبوکار مناسبتره.
لامپهای LED
لامپهای LED پرچمدار نورپردازی تابلوها هستن. این لامپها برق کمی مصرف میکنن، عمرشون زیاده و نورشون خیلی قویه. میتونی باهاشون رنگهای مختلف درست کنی و حتی برنامهریزی کنی که نورشون عوض بشه. من یه بار برای یه کافه تابلوی LED گرفتیم که نورش هر چند ثانیه عوض میشد و مشتریها عاشقش بودن.
مزایای LED:
- مصرف برق کم (حدود 20-30 وات برای یه تابلوی یک متری)
- عمر طولانی (تا 50 هزار ساعت)
- امکان تنظیم رنگ و شدت نور
لامپهای نئون
نئونها یه حس نوستالژیک دارن، ولی حالا با تکنولوژی جدید خیلی بهتر شدن. این لامپها نور قوی و یکنواختی دارن و برای تابلوهای بستنیفروشی یا کارواش عالیان. یکی از دوستام که بستنیفروشی داره، تابلوی نئون گرفت که نور صورتی و آبی داشت و مشتریها از دور میدیدنش.
لامپهای SMD
SMDها نسخه پیشرفتهتر LED هستن که نورشون خیلی یکنواخته و برای تابلوهای پشت نور و لایتباکس عالیان. این لامپها باعث میشن طرح تابلو خیلی واضح دیده بشه. من برای یه سوپر مارکت تابلوی SMD گرفتیم که نور سفید ملایمی داشت و حسابی به چشم میاومد.
تابلوهای کارواش
حالا بیایم درباره تابلوهای کارواش حرف بزنیم. این تابلوها باید نور قوی داشته باشن چون کارواشها معمولاً تو فضای بازن و باید از دور دیده بشن. نورپردازی LED و نئون برای کارواشها خیلی مناسبه چون هم مقاومن، هم نورشون جلب توجه میکنه. من خودم عاشق تابلوهای کارواشیام که نور آبی یا سبز دارن، چون حس تمیزی و تازگی میدن.
چرا تابلوهای کارواش خاصن؟
- نور قوی برای دیده شدن از فاصله دور
- متریال ضد آب برای مقاومت تو بارون
- رنگهای تند مثل آبی و سبز که حس تمیزی میدن
یه تجربه شخصی: یکی از دوستام که کارواش داره، تابلوی LED با نور آبی گرفت. میگفت مشتریها از دور تابلو رو میبینن و حتی شبها هم میان ماشینشونو بشورن.
قیمت تابلو کارواش
خب، حالا که درباره تابلوهای کارواش حرف زدیم، بیایم یه نگاهی به قیمتهاش بندازیم. قیمت تابلو به نوع نورپردازی، متریال و اندازه بستگی داره. این قیمتها برای سال 1404 است که مجموعه رنگین رسانه ارائه داده است. اگه بودجهت محدوده، تابلوی چلنیوم یا نئون انتخاب خوبیه چون هم نور قشنگی دارن، هم قیمتشون مناسبه. ولی اگه میخوای تابلوت خیلی خاص باشه، LED گزینه بهتره.
- قیمت تابلو کارواش چلنیوم : 670.000 تا 1.230.000 تومان برای هر یک متر محیط.
- قیمت تابلو کارواش نئون : 830.000 تا 1.230.000 تومان برای ابعاد هر متر محیط.
- قیمت تابلو کارواش لایت باکس : 3.930.000 تا 7.300.000 تومان
- قیمت تابلو کارواش ال ای دی : 13.300.000 تا 16.530.000 تومان برای هر یک متر مربع.
جدول مقایسه انواع نورپردازی تابلوهای کارواش
نوع نورپردازی |
مزایا |
معایب |
قیمت تقریبی (تومان) |
چلنیوم |
قیمت مناسب، نور جذاب |
نیاز به نگهداری دورهای |
670,000 - 1,230,000 / متر |
نئون |
نور قوی، حس نوستالژیک |
هزینه نگهداری بالاتر |
830,000 - 1,230,000 / متر |
لایتباکس |
نور یکنواخت، طرح انعطافپذیر |
نیاز به چاپ با کیفیت |
3,930,000 - 7,300,000 |
ال ای دی |
نور قابل تنظیم، دوام بالا |
هزینه اولیه بالا |
13,300,000 - 16,530,000 / متر مربع |
من چند بار برای دوستام تابلوی نورانی انتخاب کردم. یه بار برای یه کارواش تابلوی نئون گرفتیم که نور سبز و آبی داشت و مشتریها میگفتن از دور تابلو رو میبینن. یه بار دیگه برای یه سوپرمارکت تابلوی لایتباکس با نور سفید گرفتیم که حسابی خوانا بود. این تجربهها بهم یاد داد که نورپردازی درست میتونه تابلو رو از یه چیز ساده به یه ابزار قوی برای جذب مشتری تبدیل کنه.
منبع محتوا:
https://ranginrasaneh.com/%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B4/
- ۵ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر