سلام شِما جِغِلای گرگانی! من رضاام، یه کاسب ساده که چند سالی میشه تو بازار گرگان مغازه دارم. وقتی تازه کارمو شروع کردم، فکر میکردم فقط کافیه جنس خوب بفروشم تا مشتری بیاد. ولی یه روز یکی از دوستام گفت: «رضا، تا وقتی برندت رو مردم نشناسن، کی میاد ازت خرید کنه؟» اونجا بود که فهمیدم تابلوی تبلیغاتی چه نقش خِله مهمی تو معروف کردن برند داره. حالا میخوام براتون بگم که چطور یه تابلوی خوب میتونه کسبوکارتون رو تو گرگان سر زبونا بندازه.
یه خاطره براتون تعریف کنم. وقتی مغازهام رو باز کردم، یه تابلوی معمولی زدم که فقط اسم مغازه روش بود. ولی چون نه رنگش به چشم میاومد، نه طرحش خاص بود، کسی حواسش بهش نبود. بعدش تصمیم گرفتم یه تابلوی درست و حسابی درست کنم که هم قشنگ باشه، هم نشون بده کارم چیه. از اون موقع مشتریام بیشتر شدن و حتی چندتا از همسایهها گفتن: «تابلوت خِله باحاله، انگار مغازهات یه چیز دیگهست!» تو این نوشته، میخوام تجربههام رو باهاتون درمیون بذارم که شِما هم بتونید برندتون رو با تابلو معروف کنید.
چرا تابلو برای برندسازی مهمه؟
شِما تا حالا دقت کردید که مغازههای معروف گرگان چه تابلوهای قشنگی دارن؟ تابلو فقط یه تکه فلز یا پلاستیک نیست، بلکه یه جورایی کارت ویزیت کسبوکارته. وقتی تابلوت جذاب باشه، مردم حتی اگه چیزی نخرن، اسم برندت تو ذهنشون میمونه. من خودم یه بار یه مغازه تو گرگان دیدم که تابلوش انقدر قشنگ بود، بدون اینکه چیزی بخوام، رفتم داخل فقط چون کنجکاو شده بودم!
یه چیز دیگه هم اینکه تابلو به مشتری حس اعتماد میده. اگه تابلوت شیک و حرفهای باشه، مردم فکر میکنن کارت درسته و جنسات خوبه. من وقتی تابلوم رو عوض کردم و یه تابلوی LED با لوگوی خودم زدم، مشتریا میگفتن: «رضا، انگار مغازهات خیلی کلاسش بالا رفته!» برای همین میگم، اگه میخوای برندت تو گرگان معروف بشه، یه تابلوی خوب خیلی میتونه کمکت کنه.
برای همین پیشنهادم اینه که دنبال تابلوسازی باش که نمونهکارای خوب داره و گارانتی میده. اگه تو گرگان هستید، میتونید یه سر به برترین تابلوسازی در گرگان بزنید. اینا کارشون خِله تمیزه و میتونن تابلویی درست کنن که برندتون رو حسابی معروف کنه.
مقایسه روشهای مختلف تبلیغات برای برندسازی
برای اینکه بهتر بفهمید تابلو چه جایگاهی تو برندسازی داره، من یه جدول درست کردم که تابلو رو با روشهای دیگه تبلیغات مقایسه کرده:
روش تبلیغات |
هزینه |
تأثیر روی برند |
دوام |
دسترسی |
تابلوی تبلیغاتی |
متوسط تا بالا |
خیلی زیاد |
۵-۱۰ سال |
محلی، ۲۴ ساعته |
بنر |
پایین |
کم |
۱-۲ ماه |
محلی، موقت |
فضای مجازی |
متوسط |
زیاد |
تا وقتی پست فعاله |
گسترده، غیرمحلی |
تراکت |
پایین |
خیلی کم |
چند روز |
محلی، محدود |
این جدول نشون میده که تابلو از نظر دوام و تأثیر محلی برای برندسازی خیلی بهتره. مثلاً فضای مجازی خوبه، ولی اگه بخوای تو گرگان مشتریای محلی جذب کنی، تابلو حرف اول رو میزنه.
چطور تابلو رو برای برندسازی بهتر طراحی کنیم؟
حالا که فهمیدیم تابلو چقدر مهمه، بذارید بگم چطور میتونید تابلوتون رو جوری طراحی کنید که برندتون رو معروف کنه. اول از همه، رنگ تابلو خیلی مهمه. مثلاً اگه مغازهات رستورانه، رنگای گرم مثل قرمز یا نارنجی مشتری رو جذب میکنه. من خودم چون مغازهام تو گرگان لوازم خانگی میفروشه، رنگ آبی و سفید انتخاب کردم که حس اعتماد بده.
یه نکته دیگه هم لوگو و شعاره. اگه لوگوی خاصی برای برندت داری، حتماً بذارش رو تابلو. یا اگه یه شعار کوتاه داری که نشون میده کارت چیه، اونو هم اضافه کن. مثلاً من شعار «کیفیت، حرف اول ماست» رو رو تابلوم زدم و مشتریا میگن این شعار باعث شده بهم اعتماد کنن. فقط حواست باشه که تابلو شلوغ نشه، چون اگه زیادی شلوغ باشه، کسی نمیتونه چیزی ازش بفهمه.
نکات کلیدی برای استفاده از تابلو در برندسازی
اینجا چندتا نکته باحال براتون میگم که تابلوتون حسابی برندتون رو تو گرگان معروف کنه:
- تابلوت رو جایی بزن که همه ببیننش، مثلاً بالای در مغازه یا کنار خیابون.
- از نورپردازی خوب استفاده کن که شب هم تابلوت به چشم بیاد.
- لوگو و رنگ برندت رو تو تابلو بیار که مشتریا برندت رو به خاطر بیارن.
- تابلو رو تمیز نگه دار، چون تابلوی کثیف حس بدی به مشتری میده.
نقش تابلوساز در موفقیت برند
خب، حالا که طرح و ایده تابلوت آمادهست، باید یه تابلوساز خوب پیدا کنی که تابلوت رو درست کنه. من خودم اول فکر میکردم هر تابلوسازی میتونه کارمو راه بندازه، ولی بعد که با چندتا کار کردم، فهمیدم تابلوساز خوب خیلی فرق داره. یه تابلوساز حرفهای باید بدونه چطور طرحت رو اجرا کنه که هم قشنگ باشه، هم دووم بیاره. مثلاً من یه بار یه تابلو سفارش دادم که نورش بعد چند ماه خراب شد، چون تابلوساز از جنس بد استفاده کرده بود.
- ۲ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر